Czy istnieje jeden przepis na skuteczną kampanię? Jakie znaczenie w firmie mają dane analityczne i jak wygląda przyszłość analityki w dobie zmian takich, jak przesiadka na Google Analytics 4 czy rozwój AI? Te i wiele innych kwestii poruszyli Łukasz Matyński i Paweł Świerczewski w podcaście Nowego Marketingu!
Znaczenie analityki internetowej w budowaniu strategii
Na przestrzeni lat znaczenie analityki internetowej mocno ewoluowało. Na początku wszystkim zajmował się specjalista do spraw marketingu, kolejnym krokiem milowym był podział i wyodrębnienie dwóch specjalizacji, czyli specjalisty ds. marketingu właśnie oraz osoby, która była stricte odpowiedzialna za działania digitalowe (specjalista ds. marketingu online). Te czasy możemy jednak puścić w niepamięć, ponieważ dynamiczny rozwój rynku i dostępność coraz większej liczby narzędzi do analizy danych, sprawiły, że wprowadzenie bardziej rozszerzonych działań analitycznych było tylko kwestią czasu.
Analityka to coś, czego nie należy się bać, a raczej wykorzystać do stworzenia generalnego przeglądu naszych dotychczasowych działań. Pamiętajmy, że termin „strategia marketingowa” zredefiniował się. Kiedyś była ona tworzona jednorazowo. Teraz warto spojrzeć na to zagadnienie nieco inaczej i zdać sobie sprawę z tego, że jeśli coś zadziałało kiedyś, wcale nie musi oznaczać, że zadziała dzisiaj. Właśnie z tego względu analityka powinna być już ujęta w strategii marketingowej, a nie znajdować się na końcu tego łańcucha tylko po to, aby sprawdzić wyniki. Takie podejście pomoże nam w opracowaniu planu działania dla naszego brandu, który nie będzie bazował jedynie na przeczuciu, ale też na twardych danych, dzięki którym wzrasta szansa na to, że osiągniemy oczekiwane efekty.
Czy da się stworzyć strategię bez analityki?
Trudno odpowiedzieć jednoznacznie na to pytanie. Dane historyczne i analiza mogą dostarczyć cenne informacje na temat działań, które przyniosły sukces w przeszłości, a także pomagają odkryć nowe szanse biznesowe. Właśnie dlatego warto wspierać się taką wiedzą podczas tworzenia strategii marketingowej. W niektórych przypadkach jednak strategia oparta na intuicji nadal może być skuteczna, zwłaszcza gdy brakuje wystarczających danych lub gdy sytuacja jest nowa i nieznana, jak na przykład ma to miejsce choćby w przypadku startupów.
Choć oczywiście w idealnym świecie strategia marketingowa powinna łączyć zarówno dane, jak i intuicję, warto pamiętać, że dane mogą dostarczyć nam informacje i wskazówki, ale ostatecznie to ludzkie umiejętności takie jak kreatywność, zdolność do interpretacji i zrozumienie kontekstu, są niezbędne do tworzenia skutecznej strategii marketingowej.
Jaką rolę w interpretacji danych odgrywa sztuczna inteligencja?
Czy tego chcemy czy nie, podejmując temat analityki i strategii, musimy wziąć pod uwagę ewolucję rynku i to, jak ważną rolę w interpretacji danych zaczyna odgrywać AI. Pomaga ona analitykom odkrywać wartościowe dane i usprawniać decyzje biznesowe. Przykładami obszarów, w których AI jest obecnie stosowany jest choćby segmentacja użytkowników czy też prognozowanie ich przyszłego zachowania. Z pewnością zbliżamy się naprawdę dużymi krokami do momentu, w którym szereg procesów analitycznych będzie można w pełni zautomatyzować powierzając ich pracę algorytmom uczenia maszynowego. Jednak, o ile AI może wspomagać automatyzację procesów analitycznych, przetwarzanie dużych zbiorów danych i identyfikację ukrytych wzorców, o tyle nadal istotne będzie zaangażowanie ludzi w interpretację wyników i podejmowanie strategicznych decyzji. Jesteśmy w stanie przyspieszyć naszą codzienną pracę i usprawnić pewne działania, jak na przykład szybkość pracy, analizy czy podejmowania wniosków, dzięki czemu specjaliści ds. analityki mogę zająć się pracą nad innymi zagadnieniami, z którymi na chwilę obecną sztuczna inteligencja nie byłaby sobie w stanie poradzić.
Czy te zagadnienie wydają Ci się ciekawe? Jeśli tak, koniecznie przesłuchaj podcast, w którym nasi specjaliści rozwijają nie tylko wspomniane wyżej tematy, ale odpowiadają na wiele więcej istotnych kwestii, jak na przykład:
- Czy istnieje sposób na viral?
- Jak na analitykę wpłynie wycofanie plików cookie?
- Co w dzisiejszej analityce zmieni Google Analytics 4?
- Z jakich narzędzi warto korzystać w kontekście analityki internetowej?
- Jak na podstawie danych stworzyć idealny brief?
I wiele więcej! Miłego odsłuchu!