Planowanie mediów – wszystko, co powinien wiedzieć marketingowiec

Planowanie mediów to proces, który polega na przygotowaniu i zaplanowaniu strategii promocji danej marki, produktu lub usługi za pomocą różnych kanałów komunikacji. Może obejmować reklamę zarówno w sferze digital, jak i offline. Jest to niezwykle ważny element marketingu, ponieważ pozwala na skuteczne dotarcie do odbiorców z naszym przekazem reklamowym.

Decydując się na działania mediowe w swojej firmie zawsze masz do wyboru dwie opcje – prowadzić działania z zakresu planowania mediów we własnym zakresie lub skorzystać z usług domów mediowych, które profesjonalnie zajmują się tym procesem. Jeśli zastanawiasz się, która alternatywa będzie dla Ciebie najlepsza, odsyłamy do naszego artykułu, gdzie znajdziesz trochę więcej informacji na temat tego, dlaczego warto korzystać z usług domów mediowych.

Bez względu na to, kto będzie odpowiedzialny za przygotowanie media planu, to jedno jest pewne – każdy marketingowiec powinien mieć przynajmniej podstawową wiedzę na ten temat. Dzięki temu współpraca z domem mediowym będzie układać się dużo lepiej, Ty konkretniej sprecyzujesz swoje oczekiwania oraz cele, zrozumiesz, co jest najważniejsze w procesie planowania mediów i jakie korzyści za sobą niesie. Odpowiesz sobie również na pytanie, dlaczego nie da się podczas jednej kampanii zrealizować wszystkich pomysłów, które przyszły Ci do głowy na etapie burzy mózgów w firmie.

 

Planowanie mediów a zakup mediów

 

Planowanie mediów i zakup mediów to pojęcia, które dla niektórych mogą być dość trudne do rozróżnienia, jednak choć na pierwszy rzut oka różnica wydaje się niewielka, to jednak w rzeczywistości jest zupełnie inaczej.

Planowanie mediów to proces, w którym określa się, jakie kanały i narzędzia reklamowe najlepiej wykorzystać, aby osiągnąć określone cele marketingowe. Obejmuje również ustalenie budżetu na reklamę oraz określenie grupy docelowej, do której ma być kierowana. Zwieńczeniem tego procesu jest przygotowanie media planu.

Zakup mediów to natomiast sytuacja, kiedy to kupuje się rzeczywiste miejsca reklamowe, takie jak reklamy w telewizji, radiu, prasie czy internecie. Zakup mediów obejmuje również ustalenie szczegółów dotyczących emisji reklamy, jak na przykład czas trwania, częstotliwość emisji oraz miejsca, w których będzie ona dystrybuowana.

 

Media plan – co to jest?

 

Media plan to dokument, w którym zawarte są szczegóły dotyczące strategii promocji danej marki, produktu lub usługi za pomocą różnych kanałów komunikacji. Określa on, do jakich odbiorców kierowane będą reklamy, jakimi kanałami oraz w jaki sposób.

Najważniejsze elementy podczas tworzenia media planu

Już na etapie briefowania domu mediowego zostaniesz poproszony o odpowiedź na kilka niezbędnych pytań. Poznaj najważniejsze kwestie, które należy wziąć pod uwagę podczas tworzenia media planu:

Cel reklamy

Na początku na pewno warto zdefiniować sobie cele reklamy – czy chcemy zwiększyć świadomość marki, zachęcić do zakupu lub skorzystania z naszych usług, czy też zmotywować do działania. Jasno określony cel pozwoli media plennerowi dobrać takie kanały przekazu mediowego, którego najlepiej sprawdzą się podczas realizacji Twoich założeń.

Grupa docelowa

To kolejny aspekt niezbędny do stworzenia dobrego media planu. Pamiętaj – aby skutecznie dotrzeć do odbiorców, należy poznać ich preferencje, zainteresowania, miejsce zamieszkania i styl życia. Dzięki takiej wiedzy można lepiej dopasować kanały komunikacji oraz sposób przekazu reklamowego. Określenie grupy docelowej jest niezwykle ważne, ponieważ pozwala na lepsze skupienie się na odbiorcach, którzy są najbardziej zainteresowani naszym produktem lub usługą. Pozwala również na bardziej efektywne wykorzystanie budżetu reklamowego oraz na uniknięcie nieskutecznych działań marketingowych. Pamiętajmy, że grupa docelowa może ulegać zmianom w czasie, dlatego należy regularnie ją analizować i dostosowywać do zmieniających się potrzeb odbiorców.

Budżet 

Kolejnym krokiem jest określenie budżetu, który będziemy przeznaczać na promocję. Należy dokładnie rozplanować, na jakie kanały komunikacji chcemy go wykorzystać. To z pewnością ułatwi stworzenie efektywnego media planu, który pozwoli zmaksymalizować efekty kampanii, uwzględniając np. mix mediów.

Kanały komunikacji

Wreszcie, należy wybrać odpowiednie kanały komunikacji. Określenie mediów, które zostaną wykorzystane w kampanii ma ścisły związek z wcześniej wspominanymi już aspektami, jak grupa docelowa czy budżet.

KPI

Kolejnym istotnym czynnikiem jest fakt, jak zdefiniujemy i zmierzymy sukces naszej kampanii. Dzięki jasno sprecyzowanym kluczowym wskaźnikom efektywności ocenisz, czy prowadzone działania pomagają osiągać cele i czy są one skuteczne. Przykłady KPI to np. liczba sprzedanych produktów, liczba odwiedzin na stronie internetowej, współczynnik odrzuceń reklam itp. Wskaźniki efektywności należy określić przed startem kampanii.

 

Planowanie mediów – korzyści

 

Jak już wiesz, planowanie mediów przynosi wiele korzyści dla firm, które chcą skutecznie promować swoje marki i produkty. Będą to między innymi:

  • Zwiększenie świadomości marki – dzięki regularnym działaniom reklamowym, możliwe jest zwiększenie świadomości marki oraz zbudowanie pozytywnego wizerunku wśród odbiorców.
  • Wzrost sprzedaży – skuteczne działania marketingowe mogą przyczynić się do wzrostu sprzedaży danego produktu lub usługi.
  • Optymalizacja i testowanie – dobry media plan wykorzystuje dostępne dane, aby określić, co zadziałało, a co nie.
  • Oszczędność czasu i pieniędzy – dzięki dokładnemu zaplanowaniu strategii promocji, można uniknąć nieefektywnych działań oraz lepiej wykorzystać budżet reklamowy. Dobry media plan uwzględnia wszystkie koszty i szacowany zwrot z inwestycji.
  • Skuteczniejsze dotarcie do odbiorców – dzięki odpowiedniemu doborowi kanałów komunikacji oraz sposobu przekazu reklamowego, możliwe jest dotarcie do grupy docelowej z większą skutecznością.

Może zainteresować Cię również

Klienci

Kontakt

ul. Krakowska 29
50-424 Wrocław
Dla dostawców:
wydawcy@mediachoice.pl

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę Media Choice sp. z o.o.sp.k zgodnie z polityką prywatności

odwiedź nas
W górę