Co zamiast Analyticsa 4? Na tropie alternatywy!

Wraz z wejściem w życie RODO pojawiły się kontrowersje wokół Google Analytics związane z przetwarzaniem danych osobowych oraz przesyłaniem ich między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi. W konsekwencji klika państw europejskich uznało, że korzystanie z Google Analytics jest niezgodne z prawem.

Wraz z wejściem w życie RODO pojawiły się kontrowersje wokół Google Analytics związane z przetwarzaniem danych osobowych oraz przesyłaniem ich między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi. W konsekwencji klika państw europejskich uznało, że korzystanie z Google Analytics jest niezgodne z prawem.

Nastała więc potrzeba zwiększenia ochrony prywatności, a wiele firm zaczęło poszukiwać alternatywnych rozwiązań, dostosowanych do wymogów prawnych. Dodatkowo motywacją do zmiany narzędzia do analityki webowej staje się też fakt, że Universal Analytics od 1 lipca 2023 r. przestanie przetwarzać dane, zatem chcąc zachować ciągłość pomiarów, właściciele witryn będą musieli wdrożyć albo Google Analytics 4, albo inne narzędzie. Przedstawiam subiektywny przegląd kilku popularnych narzędzi zgodnych z RODO.

 

Alternatywy dla Google Analytics 4

 

PIWIK PRO

Piwik Pro to nasze rodzime rozwiązanie, rozwijane od 2013 r. Jest to komercyjne narzędzie analityczne, które pozwala na śledzenie i analizowanie danych dotyczących ruchu na stronie internetowej, a także zbieranie informacji o użytkownikach. Dane gromadzone przez Piwik są przechowywane w chmurze na terenie Unii Europejskiej lub na serwerach klientów. Piwik posiada również wbudowany moduł zarządzania zgodami użytkowników – Consent Manager. Moduł wspomaga zbieranie zgód użytkowników, śledzenie ich aktywności oraz gromadzenie danych.

Dużym plusem jest interfejs Piwik PRO, który swoim wyglądem przypomina Google Analytics, co może ułatwić migrację z jednej platformy na drugą. Dodatkowo, jeśli zdecydujemy się na wersje płatną, możemy liczyć na wsparcie dedykowanego opiekuna.

Link do narzędzia: https://piwik.pro/

MATOMO

Matomo (dawniej Piwik) ma wspólną historię z Piwik Pro, ale w 2016 r. ich drogi się rozeszły. Matomo to narzędzie open source, posiada bogatą bibliotekę wtyczek i skryptów, dzięki czemu można je „spersonalizować” i dostosować do potrzeb własnego biznesu.

Matomo jest w pełni zgodny z prywatnością i umożliwia śledzenie ruchu bez wykorzystywania plików cookie stron trzecich lub wysyłania danych do usług zewnętrznych.

Link do narzędzia: https://matomo.org/

Open Web Analytics

Kolejna platforma, która pozwala zachować pełną kontrolę nad danymi, ponieważ nie udostępnia żadnych informacji stronom trzecim. OWA posiada wbudowany moduł e-commerce i jako narzędzie open source bardzo dobrze sprawdza się w sklepach internetowych.  

Link do narzędzia: https://www.openwebanalytics.com/

Clicky

Oferuje podobne do Google Analytics metryki przy zachowaniu intuicyjnego i przejrzystego interfejsu. W Clicky mamy możliwość monitoringu w czasie rzeczywistym, co pozwala na szybką i efektywną analizę danych oraz natychmiastowe reakcje na zmiany w zachowaniach userów. To co wyróżnia Clicky na rynku narzędzi analitycznych i stanowi jego sporą wartość to heatmapy, które można wyświetlać według strony, użytkownika lub segmentu. Narzędzie również jest zgodne z RODO.

Link do narzędzia: https://clicky.com/

Mixpanel

Narzędzie analityczne oraz platforma do zarządzania produktem. Wykracza poza prostą analizę ruchu, dostarczając dane w czasie rzeczywistym na temat trendów i zachowań użytkowników.

Link do narzędzia: https://mixpanel.com/

Woopra

Posiada podobne funkcje do Google Analytics jednak dostępne w Woopra analizy i raporty, są skategoryzowane w taki sposób, który pomaga zrozumieć kim są klienci i jakie są ich zachowania – dane przedstawiane są kontekstowo. Narzędzie daje też możliwość analizy danych w czasie rzeczywistym oraz oferuje czat, przez co można nawiązać interakcję z użytkownikami strony. Woopra również jest zgodna przepisami o ochronie prywatności.

Link do narzędzia: https://www.woopra.com/

Amplitude

Kolejne narzędzie z intuicyjnym interfejsem pozwalającym łatwo analizować i wizualizować dane dotyczące zachowań użytkowników. Amplitude posiada wiele funkcji, które umożliwiają przetwarzanie danych zgodnie z wymogami prawa o ochronie danych osobowych. Narzędzie umożliwia anonimizację danych oraz zarządzanie zgodami użytkowników.

Link do narzędzia: https://amplitude.com/

Adobe Analytics

Adobe Analytics oferuje zaawansowane funkcje analityczne, które pozwalają na zrozumienie zachowań użytkowników na stronach internetowych i w aplikacjach mobilnych. Dzięki temu narzędziu można zbierać dane na temat interakcji użytkowników z witryną lub aplikacją, takie jak liczba odwiedzin, ilość odsłon, średni czas spędzony na stronie, przepływ użytkowników, dane geograficzne oraz źródła ruchu. Narzędzie umożliwia również śledzenie transakcji, co pozwala na analizę działań marketingowych i sprzedażowych, a także optymalizację procesów sprzedaży. Adobe Analytics występuje tylko w wersji płatnej, ale jest możliwość skorzystania z bezpłatnego okresu testowego.

Link do narzędzia: https://business.adobe.com/

 

Coraz większe zainteresowanie narzędziami analitycznymi

 

Wyszukiwania w Google Trends pokazują, że zainteresowanie narzędziami analitycznymi innymi niż Analytics 4 na przestrzeni ostatnich 90 dni jest znaczne.

Bez względu na wybór narzędzia do analityki webowej, najbardziej istotne jest to, aby w pełni wykorzystywać ich potencjał. Warto też zwrócić uwagę na to, że analityka to nie tylko zbieranie danych, ale przede wszystkim ich interpretacja i wyciąganie wniosków.

 

Może zainteresować Cię również

Klienci

Kontakt

ul. Krakowska 29
50-424 Wrocław
Dla dostawców:
wydawcy@mediachoice.pl

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę Media Choice sp. z o.o.sp.k zgodnie z polityką prywatności

odwiedź nas
W górę