• 06.06.2023
  • News
  • 8 minut

Consent Mode: rewolucja w ochronie prywatności online

Czego się dowiesz?

  • Consent mode – co to jest?

  • Kto powinien wdrożyć Consent Mode?

  • Jakie są benefity wdrożenia consent mode?

  • Jak działa Consent Mode?

  • Jak wdrożyć Consent Mode?

W świetle stale rozwijającego się świata cyfrowego, ochrona prywatności stała się jednym z najważniejszych zagadnień, które należy uwzględnić w projektowaniu i zarządzaniu stronami internetowymi. W odpowiedzi na rosnące zaniepokojenie dotyczące gromadzenia danych i śledzenia online, wprowadzono przepisy i regulacje, aby zapewnić większą kontrolę nad danymi osobowymi.

Jednym z rozwiązań jest opracowany przez Google Consent Mode, czyli tryb uzyskiwania zgody, który daje użytkownikom większą kontrolę nad tym, jakie dane są gromadzone i wykorzystywane podczas korzystania z witryn internetowych. Jest to funkcja wprowadzona w odpowiedzi na Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych (RODO) oraz dyrektywę ePrivacy.

Warto wiedzieć, że tryb uzyskiwania zgody (Consent Mode) powinien zostać wdrożony do końca roku 2022, jednak wciąż dostrzegamy, że na wielu stronach rozwiązanie to nie zostało zaimplementowane. Niestety może mieć to swoje konsekwencje, warto więc zgłębić temat trochę bliżej i sprawdzić, czy aby na pewno nasze strona działa zgodnie z obowiązującym prawem. Na szczęście dowiesz się tego z naszego artykułu.

Consent mode – co to jest?

Consent mode umożliwia właścicielom stron internetowych dostosowanie swojego wykorzystania usług Google (m.in. takich jak Google Analytics, Google Ads i Google Tag Manager) w sposób zgodny z wymaganiami RODO i ePrivacy dotyczącymi uzyskiwania zgody użytkownika na przetwarzanie danych.

Dzięki Consent Mode masz pewność, że żadne dane o użytkowniku nie są zbierane do momentu uzyskania wyraźnej zgody użytkownika. Oznacza to, że Google nie będzie zbierać ani używać danych użytkowników, którzy nie udzielili zgody na przetwarzanie danych. Tryb zgody działa poprzez zmianę sposobu działania tagów Google, dzięki czemu nie będą one działać, dopóki nie zostanie uzyskana zgoda użytkownika.

Tryb zgody może pomóc właścicielom stron w spełnieniu wymogów dotyczących prywatności, jednocześnie umożliwiając korzystanie z ważnych usług Google do zrozumienia zachowań użytkowników i poprawy działań marketingowych w Internecie.

Kto powinien wdrożyć Consent Mode?

Google Consent Mode powinien zostać zaimplementowany, jeśli:

  • Prowadzone są działania reklamowe w Google Ads lub innych pokrewnych narzędziach reklamowych.
  • Na stronie wdrożone są kody śledzenia narzędzi analitycznych takich jak np. Google Analytics lub Google Tag Manager.
  • Prowadzisz działania remarketingowe w oparciu o ciasteczka śledzenia użytkownika
  • Prowadzone są działania afiliacyjne
  • Pozyskiwane są kontakty do bazy newsletterowej

Jakie są benefity wdrożenia consent mode?

Kilka korzyści z zaimplementowania trybu uzyskiwania zgody na stronie internetowej:

  • Zgodność z przepisami dotyczącymi prywatności – tryb zgody pomaga właścicielom stron internetowych przestrzegać przepisów dotyczących prywatności, takich jak Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych (RODO) i dyrektywa ePrivacy. Gwarantuje to uniknięcie wysokich kar, grzywien, lecz przede wszystkim ewentualnych problemów wizerunkowych.
  • Ulepszona jakość wrażeń – od użytkowników, którzy nie wyrazili zgody na przetwarzanie danych, dane te nie będą zbierane i używane przez Google. Pomaga to w budowaniu zaufania i renomy strony internetowej, a także poprawie ogólnych wrażeń użytkowników. Użytkownicy są już przyzwyczajeni do najwyższych standardów ochrony prywatności, stosowanych na stronach internetowych największych polskich i światowych marek. „Stare” bannery informujące o cookies są po prostu passé.
  • Dokładniejsze analizy – zaimplementowanie trybu zgody pozwala właścicielom stron nadal zbierać ważne dane analityczne, szanując przy tym preferencje prywatności użytkowników. Może to pomóc w poprawie dokładności danych analitycznych i dostarczeniu cennych wglądów w zachowania użytkowników.
  • Lepsze ukierunkowanie reklam – dzięki consent mode właściciele stron mogą nadal wykorzystywać Google Ads, aby kierować reklamy do użytkowników zgodnie z ich preferencjami prywatności. Może to pomóc w poprawie skuteczności kampanii reklamowych i zmniejszeniu ryzyka naruszenia przepisów dotyczących prywatności.
  • Uniknięcie kar i grzywien - zaimplementowanie consent mode może pomóc właścicielom stron uniknąć kar i grzywien za nieprzestrzeganie przepisów dotyczących prywatności. Poprzez uzyskanie zgody użytkownika na przetwarzanie danych, właściciele stron mogą wykazać, że podchodzą poważnie do kwestii prywatności i podejmują kroki w celu ochrony danych użytkowników.

Jak działa Consent Mode?

Na stronie wyświetlany jest baner informujący użytkowników o zbieraniu danych i prośba o wyrażenie zgody na ich przetwarzanie. Baner ten może zawierać informacje na temat celów gromadzenia danych i linki do polityki prywatności. Jeśli użytkownik wyrazi zgodę, tagi są aktywowane i rozpoczynają zbieranie danych zgodnie z ustawieniami. Jeśli jednak użytkownik tego nie zrobi, informacje na jego temat nie są zapisywane, a jedynie modelowane. Osoba korzystająca ze strony ma możliwość zdecydować, o tym, jakie zgody wybiera oraz wycofać je w dowolnym momencie.

Przykładowe wdrożenie na przykładzie naszej strony:

Jak wdrożyć Consent Mode?

Niezbędny będzie do tego na pewno Google Tag Manager oraz narzędzie typu Consent Management Platform – na przykład Cookiebot. Tego typu platformy wspierają nas we wdrożeniu oraz późniejszym zarządzaniu zgodami. Ich implementacja wymaga jednak o nas pewnych kroków związanych z wprowadzeniem zmian w kodzie strony, co czasami stanowi wyzwanie, a warto mieć na uwadze fakt, że tylko prawidłowe wdrożenie narzędzia pozwoli nam na poprawnie i przede wszystkim zgodne z prawem zbieranie informacji o użytkownikach.

Consent Mode (tryb uzyskiwania zgody) – podsumowanie

  • Consent Mode jest funkcją umożliwiającą uzyskiwanie zgody użytkowników na przetwarzanie danych osobowych podczas korzystania z witryn internetowych.
  • Tryb uzyskiwania zgody pozwala właścicielom stron dostosować wykorzystanie usług takich jak na przykład Google Analytics i Google Ads, do wymagań dotyczących zgody na przetwarzanie danych.
  • Dzięki Consent Mode Google nie zbiera ani nie używa danych użytkowników, którzy nie udzielili zgody.
  • Tryb zgody pomaga spełnić wymogi dotyczące prywatności, zapewnia lepsze wrażenia użytkowników, umożliwia dokładniejsze analizy i lepsze ukierunkowanie reklam.
  • Wdrożenie trybu zgody w przypadku wielu witryn jest obowiązkowe i pozwala uniknąć kar i grzywien za naruszenie przepisów dotyczących prywatności.
  • Wdrożenie Consent Mode wymaga wprowadzenia zmian w kodzie strony. 

Może zainteresować Cię również

Klienci

Kontakt

ul. Krakowska 29
50-424 Wrocław
Dla dostawców:
wydawcy@mediachoice.pl

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę Media Choice sp. z o.o.sp.k zgodnie z polityką prywatności

odwiedź nas
W górę