Wpływ mediów na kształtowanie dzisiejszej rzeczywistości biznesowej jest nie do przecenienia. Wraz z rozwojem technologii i zmieniającymi się preferencjami konsumentów, zadanie skutecznego dotarcia do właściwej publiczności staje się coraz bardziej wymagające, dlatego właśnie nieustannie podkreślamy kluczową rolę media plannerów w naszej branży.
Aby lepiej zrozumieć tę pracę, zadaliśmy kilka pytań Markowi Śniochowi, który w Media Choice pełni rolę Senior Media Plannera. Dzięki jego doświadczeniu możemy spojrzeć na świat mediów z nieco innej perspektywy, która być może zainspiruje tych, którzy rozważają taką ścieżkę kariery.
Pracujesz w Media Choice już 5 lat, obecnie na stanowisku Senior Media Planner, jak zostałeś Media Plannerem i jak zmieniał się Twój zakres obowiązków i kompetencji w ciągu tych lat?
Z branżą reklamową jestem związany od 2012 roku, zaczynałem jako Account Manager zajmujący się prasą tradycyjną. W 2018 roku dołączyłem do zespołu Media Choice już jako Media Planner. To też był mój początek z poznawaniem świata marketingu online, w którym się specjalizujemy. Po wielu latach pracy przy pozyskiwaniu klientów stwierdziłem, że czas na zmiany i skupienie na ongoingowych projektach. Początki mojej pracy w Media Choice to była przede wszystkim nauka… Choć uważałem, że coś wiem o swojej branży, to po przyjściu do Media Choice musiałem mocno zrewidować swoje myślenie ;).
Z biegiem czasu i nabywania doświadczenia na różnych polach i przy przeróżnych kampaniach zacząłem zarządzać coraz większymi projektami o wyższym stopniu skomplikowania. Nadal jednak najważniejsze dla mnie pozostawało dobro klienta i jego zadowolenie z realizowanych działań.
Pięć lat temu Media Choice było mniejszą firmą, zatem zakres obowiązków na stanowisku Media Plannera różnił się od tego, jak wygląda to teraz. Wzrost zatrudnienia w firmie, przyczynił się do powstania nowych zespołów, firma wzbogaciła się o nowe kompetencje, co wpłynęło na odciążenie pracy media plannera w wielu kwestiach, ale też możliwość większej wymiany wiedzy i pracy projektowej. Mam też w więcej czasu, aby zająć się rozwojem kompetencji związanych z planowaniem i realizowaniem moich projektów.
Kilka lat pracy dało mi możliwość zetknięcia się z wieloma branżami oraz przeróżnymi tematami i nie ukrywam, że był to duży plus, bo każda kampania była inna. Dziś moja praca jest bardziej skupiona na klientach, wytyczaniu ścieżek działania i podążaniu nimi.
Co jest według Ciebie najtrudniejsze w pracy na tym stanowisku i jak sobie z tym radzisz?
Ułożenie pracy w taki sposób, aby zadowoleni ze współpracy byli nasi klienci, jak i współpracownicy. Są także takie chwile, kiedy na maila co chwilę wpada nowa sprawa, którą trzeba się zająć tu i teraz, a ja mam ograniczone zasoby czasowe. Wtedy przydaje się umiejętne zarządzanie priorytetami.
Co z kolei sprawia ci największą satysfakcję w tym, co robisz?
Dobre słowo klienta jest zawsze na wagę złota. Nie ukrywam także, że lubię trafiać na swoje reklamy (czyli zlecone przeze mnie do realizacji;) ) w różnych mediach.
Co jest najciekawsze z Twojej perspektywy w pracy, którą wykonujesz?
Różnorodność tematów i to każdy klient ma inne potrzeby. Choćbyśmy bardzo chcieli zaszufladkować niektóre zagadnienia – po prostu się nie da.
Jakie dostrzegasz największe przyszłe wyzwania w branży, które też będą miały wpływ na Twoją pracę? Jak je oceniasz?
Nasza branża, szczególności w segmencie online zmienia się z miesiąca na miesiąc, trudno zatem przewidzieć jak będzie wyglądała za lat kilka. W naszej pracy z pewnoscią wyzwaniem jest mierzalność efektów danych kampanii i przełożenie realnych nakładów budżetowych na zysk klienta.
Co doradziłbyś osobom po studiach, które rozważają tę ścieżkę zawodową, od czego powinny zacząć?
Przede wszystkim – wiedza teoretyczna to jedno, natomiast praktyka często jest czymś zupełnie innym i bardziej złożonym. Nie bójcie się zatem zaczynać od zera i dajcie sobie czas. Ta praca jest naprawdę ciekawa i przynosi satysfakcję.
Jakie kompetencje twarde, a jakie miękkie są kluczowe na tym stanowisku?
Z twardych kompetencji niezbędna jest znajomość sprawnego posługiwania się liczbami i wyciągania wniosków oraz umiejętność szybkiego uczenia się. Z drugiej zaś strony pracujemy z ludźmi, więc powinieneś potrafić dogadać się zarówno ze współpracownikami, jak i wytłumaczyć zawiłości kampanii klientowi, który niekoniecznie musi mieć wiedzę o branży reklamowej. Nie bój się pytać, jeśli nie wiesz, bądź zdecydowany i konkretny w tym, co robisz.
Dlaczego warto dołączyć do Media Choice w ramach prowadzonej rekrutacji na stanowisko Media Plannera?
Ponieważ będzie to wyjątkowa dla Ciebie okazja, aby mieć mnie jako kolegę w zespole. Obiecuję pomóc i wesprzeć, ale co ważne, nie będę w tym jedyny, ponieważ każdego media plannera w moim zespole charakteryzuje otwartość i chęć pomocy, zarówno jeśli mówimy o ludziach pracujących hybrydowo (częściowo z biura we Wrocławiu), jak i o zdalnej części naszej ekipy. Jeśli umiesz logicznie myśleć, sprawnie liczyć i jesteś sumienny, to powinieneś odnaleźć się w naszej ekipie.
Czym się delektujesz w wolnym czasie?;)
Nussbeiserem spożywanym na szlaku górskim w towarzystwie rodziny/kumpli.