30 maja ukazał się najnowszy raport „Agencje Reklamowe i Domy Mediowe 2025” od Media Marketing Polska - publikacja od lat analizowana przez branżę bardzo skrupulatnie, szczególnie w kontekście tego, kto awansował, kto utrzymał pozycję, a kto niespodziewanie zniknął z podium.
Standardowo po publikacji raportu "Agencje Reklamowe i Domy Mediowe" na LinkedIn pojawiają się wpisy prezentujące oceny, cytaty, podziękowania. Posty pracowników konkretnych domów mediowych, czy agencji generują zaangażowanie, znajomi z branży komentują i gratulują.
Poza środowiskiem agencji i domów mediowych coroczny raport nie jest tak szeroko komentowany. Więcej emocji budzą zazwyczaj zestawienia typu „10 najlepszych kampanii reklamowych roku 2025”, czy choćby relacje z Cannes Lions, które odbywa się kilka tygodni po publikacji zestawienia.
A szkoda. Bo raport Media Marketing Polska pokazuje konkretne oceny w kategoriach, które mają realne znaczenie dla współpracy między domem mediowym a klientem.
Choć dane z raportu nie są ubrane w formę dynamicznego showreela, dostarczają informacji, którą są pomocne w wyborze agencji czy domu mediowego.
Jak powstał tegoroczny raport?
Za tegoroczne badanie odpowiadała firma Minds & Roses. To zmiana względem poprzednich edycji, w których badanie realizował Kantar, dlatego w tym roku nie opublikowano w zestawieniu porównań wyników rok do roku. W tegorocznym raporcie nie ma też rankingów agencji i domów mediowych, przy ocenach każdego z podmiotów wskazano natomiast średnią ocen w poszczególnych kategoriach, co ułatwia orientację w zbiorczych wynikach.
Badanie przeprowadzono metodą CAWI (online), w dniach 3 marca - 3 kwietnia 2025 roku. Próbę wyjściową stanowiło 2635 osób - klientów zgłoszonych do badania przez poszczególne agencje. Ankietę ostatecznie wypełniło 837 osób. Każda z nich potwierdziła, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy osobiście współpracowała z ocenianym domem mediowym lub agencją reklamową.
Respondenci oceniali swoich partnerów biznesowych w wielu wymiarach – od jakości obsługi klienta, przez planowanie mediów, po zakup mediów i zgodność działań z obietnicami złożonymi w przetargach.
Ocena danej agencji czy domu mediowego odzwierciedla więc realne doświadczenia klientów, jednocześnie trzeba w tym miejscu zaznaczyć, że inaczej sytuacja wygląda w przypadku wyróżnień i tytułów - takich jak np. agencja roku – te zostały przyznane w oparciu o subiektywne decyzje Redakcji.
Jak analizować raport "Agencje reklamowe i domy mediowe 2025"?
-
Zwróć uwagę, które informacje dotyczą ocen klientów, a które są oceną Redakcji
Badanie opinii klientów to konkretny feedback do codziennej pracy agencji reklamowej czy domu mediowego. W Raporcie oceny klientów są przedstawione w postaci wykresów dla każdego badanego podmiotu. Prezentacji wyników towarzyszy komentarz redakcyjny. Warto zwrócić także uwagę, że nagrody i wyróżnienia uwzględnione w Raporcie nie odzwierciedlają ocen klientów, a subiektywny wybór Redakcji.
-
Znajdź kategorie najistotniejsze dla Ciebie
W zależności od sytuacji i celów marki, oczekiwanych efektów współpracy czy wcześniejszych doświadczeń dla jednego marketera kluczowe mogą być kategorie dotyczące planowania kampanii i zakupu mediów offline, dla innego np. jakość zakupu programatycznego, czy zgodność z deklaracjami przetargowymi.
Warto zaznaczyć, że kategorie dla domów mediowych różnią się od tych przyjętych dla agencji reklamowych i obejmują takie aspekty jak m. in. zadowolenie ze współpracy, obsługi klienta, planowania i zakupu mediów, badań, analiz, czy strategii. Oceny przyznawane są także w kontekście działań performance marketing i programmatic, a także w odniesieniu do cen i konkurencyjności oferty, czy tego, jak dany podmiot wywiązywał się z obietnic przetargowych.
Wśród licznych kategorii warto odnaleźć te, które z perspektywy celów Twoich działań są szczególnie istotne: interesuje Cię wysoka jakość działań programmatic? Performance marketing? A może OOH albo analityka internetowa? Dzięki licznym kategoriom uwzględnionym w Raporcie możesz odnieść oceny do kryteriów, które na dany moment uznajesz za najistotniejsze przy wyborze partnera do współpracy.
-
Zwróć uwagę, czy dom mediowy jest sieciowy czy niezależny
Jednocześnie pamiętaj też, by analizując oceny poszczególnych aspektów zwrócić uwagę na to, czy dom mediowy został sklasyfikowany jako sieciowy czy niezależny. Niezależne domy mediowe działają w innej strukturze niż holdingi, co może przekładać się na szybkość podejmowania decyzji, specyfikę relacji z klientem, czy dynamikę działań. W Raporcie znajdziesz informacje, do której grupy należy dany podmiot.
➣ Zajrzyj również do tekstu Ranking agencji marketingowych 2024 – na co zwracać uwagę przy wyborze partnera
Media Choice w Raporcie MMP (2025): wysoka ocena od klientów to zobowiązanie
Jako Media Choice w tegorocznym badaniu uplasowaliśmy się powyżej średniej w każdej ocenianej kategorii, a w kilku – znacząco powyżej. Jak ocenili nas Klienci w kluczowych kategoriach?
- Zadowolenie ze współpracy – 4,8/5
- Zadowolenie z obsługi klienta – 4,8/5
- Zadowolenie z planowania – 4,8/5
- Wywiązywanie się z obietnic przetargowych – 4,8/5
- Wysoka jakość zakupu programatycznego internetu – 4,9/5
To oceny realnych działań i feedback, który bardzo doceniamy. Jako Media Choice przyjęliśmy sposób pracy, w którym najwyższą skuteczność osiągamy nie tylko dzięki właściwym strategiom i odpowiednio dobranym narzędziom, ale również dzięki stawianiu na partnerskie i długofalowe relacje z naszymi klientami, co pozwala nam precyzyjnie odpowiadać na ich potrzeby. Noty w Raporcie pokazują nam, że ten kierunek działań został doceniony przez klientów, a to dla całego Zespołu Media Choice najlepsza możliwa informacja zwrotna.
Satysfakcję dają nam oceny, które odzwierciadlają codzienną współpracę ("zadowolenie ze współpracy", "zadowolenie z obsługi klienta"). Jako niezależny dom mediowy stawiamy na długofalowe relacje z naszymi klientami, oparte na zaufaniu i partnerskiej współpracy - niezależnie od tego, czy realizujemy działania performance marketing, kampanie reklamowe offline, kampanie TV, kampanie z influencerami czy wielokanałową strategię.
Oceny naszych Klientów to też wskazanie, że jako niezależny dom mediowy realizujemy obietnice złożone w przetargach. A dzieje się tak m. in. dzięki temu, że bez blokerów, które czasem pojawiają się w korporacyjnych strukturach, możemy działać szybko i skutecznie. Dużą satysfakcję dała nam także wysoka ocena w kategorii "wysoka jakość zakupu programatycznego internetu". Dzięki naszemu doświadczeniu w efektywnym wykorzystywaniu programmatic skutecznie docieramy z przekazem reklamowym do konkretnych grup użytkowników, wykorzystując zaawansowane możliwości targetowania, jakich nie daje Google czy Meta. Cieszy nas, że efekty tych działań znalazły odzwierciedlenie w ponadprzeciętnych ocenach klientów.
AI: jak działają domy mediowe i jakie rozwiązania wdrażają?
W podsumowaniu Raportu "Media Marketing Polska" pojawia się stwierdzenie "AI obecna jest dziś w zasadzie w każdym ocenianym podmiocie". I rzeczywiście – domy mediowe intensywnie testują rozwiązania AI: zarówno te związane z obszarem zakupu i planowania mediów, jaki i w zakresie performance marketing, programmatic czy obszarów takich jak analityka internetowa.
W przypadku sieciowych podmiotów wdrażaniu nowych rozwiązań często towarzyszą własne kampanie mediowe, komunikaty prasowe, a nawet zmiany identyfikacji wizualnej. Niezależne domy mediowe nie mogą zazwyczaj pozwolić sobie na komunikowanie wdrożeń tak głośno, jak globalne sieci.
Tym, co w Media Choice cenimy sobie jednak szczególnie jest partnerska współpraca z naszymi klientami, dzięki czemu doskonale wiemy, jakie są konkretne potrzeby firm, z którymi współpracujemy i w odniesieniu do tych potrzeb realizujemy wdrożenia, które realnie wpływają na jakość współpracy, a nie są tylko PRowym komunikatem.
Aktualnie rozwijamy między innymi Campaign Intelligence, dzięki któremu integrujemy dane (data blending) i ułatwiamy klientom ich analizę. Dzięki temu, że w Media Choice pracują eksperci, nie juniorzy - narzędzia AI, z których korzystamy przy planowaniu i realizowaniu kampanii reklamowych zawsze dobieramy mając na uwadze najwyższą skuteczność. W niezależnym domu mediowym możemy wdrażać te rozwiązania dokładnie tam, gdzie mają sens - czyli tam, gdzie realnie wpływają na efektywność kampanii.
Wybór domu mediowego: dane mają znaczenie
Mimo, że Raport "Media Marketing Polska" nie generuje tylu komentarzy, co nagrody Cannes Lions czy wyniki Effie, to bez wątpienia przydatne źródło informacji dla marketerów, którzy szukają partnera do współpracy - zarówno w kontekście kampanii reklamowych online, jak i kampanii reklamowych offline. Oceny w poszczególnych kategoriach odnoszą się do konkretnych usług domu mediowego, a podział sieciowy/niezależny dom mediowy pozwala efektywnie porównywać wyniki w wybranych kategoriach - zarówno, jeśli chodzi o planowanie i zakup mediów, jak i jakość działań programmatic czy performance marketing.
Raport pomaga zauważyć, w czym dany podmiot jest mocny, jak wypada na tle innych i w jakich obszarach działa skutecznie. A to – zwłaszcza gdy mówimy o zarządzaniu budżetem reklamowym – ma ogromne znaczenie.
Jednocześnie – w ramach usług domu mediowego Media Choice wspieramy naszych klientów również w obszarach, które kategorie Raportu obejmują tylko pośrednio, jak choćby kompleksowa obsługa kampanii z influencerami czy kreacja - od konceptu kreatywnego, przez KV (key visual) kampanii do konkretnych formatów reklamowych.
Media Choice: wiemy, że kampania jest tak dobra jak jej wyniki
Cieszy nas natomiast, że oceny w Raporcie MMP odnoszą się do jakości współpracy i skuteczności działań – w Media Choice wiemy, że kampania jest tak dobra, jak jej wyniki.
Chcesz efektywnie zaplanować budżet reklamowy? Zastanawiasz się, z jakich usług domu mediowego możesz skorzystać, by zmaksymalizować skuteczność działań reklamowych? Chcesz dowiedzieć się, jak Twoja strategia marketingowa może znaleźć odzwierciedlenie w działaniach generujących konkretne wyniki?