Czy na Twojej liście zadań do wykonania pojawiła się właśnie pozycja „wycenić działania reklamowe”? A może regularnie współpracujesz z wydawcami i platformami do zakupu reklam? Czy wręcz przeciwnie – wolisz oddelegować to zadanie pod opiekę domu mediowego? Zastanówmy się, czym różni się planowanie kampanii reklamowej wewnątrz organizacji od zlecenia tego agencji?
Dobór kanałów komunikacji, narzędzi i analiza danych
Oczywistym jest, że to ty najlepiej znasz swoją markę, produkt czy usługę i najprawdopodobniej masz doskonałe wyczucie tego, gdzie warto go pokazywać i o nim mówić. Ale czy jesteś w stanie na bieżąco śledzić dynamiczne zmiany zachodzące na rynku reklamy? Czy jesteś pewien, że nie umyka Ci kanał czy format, dzięki któremu byłbyś w stanie poszerzyć swoją grupę docelową?
Współpracując z doświadczonym domem mediowym możesz liczyć na dostęp do najświeższej wiedzy branżowej. Zarówno tej dotyczącej miejsc emisji wartych uwagi, ale także samych sposobów komunikowania, jak na przykład: wygląd kreacji i landing page, dobór grupy docelowej czy analiza efektów kampanii reklamowej z wykorzystaniem zaawansowanych narzędzi analitycznych.
Jak wygląda współpraca z wydawcami?
Decydując się na indywidualną wycenę u konkretnych wydawców możesz liczyć na szybszą odpowiedź dotyczącą stawek czy miejsc emisji niż przygotowanie pełnego media planu przez dom mediowy. Jednak wiąże się to z pewnymi ograniczeniami, na przykład technologicznymi, musisz dostosować plan swojej kampanii reklamowej do możliwości, którymi dysponują wydawcy. Oczywiście możesz zbriefować wiele firm w celu zweryfikowania stawek, modeli rozliczeń i możliwości analitycznych jednak bywa to czasochłonne.
Aby poznać wszystkie aktualne i najbardziej efektywne placementy reklamowe, możesz zdecydować się na bezpośredni kontakt z wydawcami, których wyselekcjonujesz np. z pomocą Mediapanelu. Wybierając miejsce emisji reklamy online warto wziąć pod uwagę między innymi dopasowanie użytkowników z Twoją grupą docelową (affinity index); zasięg, ruch na stronach czy możliwości technologiczne emisji. Wielu przedstawicieli wybranych przez Ciebie wydawców czy przedstawicieli narzędzi z pewnością chętnie poświęci czas na spotkanie i opowiedzenie Ci o dostępnych możliwościach.
Jakie korzyści daje współpraca z domem mediowym?
Synergia wiedzy pomiędzy Twoim zespołem marketingu, a grupą projektową wyznaczoną do współpracy z ramienia domu mediowego może skutkować naprawdę fenomenalnymi rezultatami. Wpływa na to między innymi skala działalności agencji, która umożliwia bliższą współpracę z wydawcami czy platformami do zakupu powierzchni reklamowej. Współpracując bezpośrednio z wydawcami jesteś zmuszony do wielokrotnego przekazywania tych samych informacji, a często nie wszystkie Twoje pomysły czy oczekiwania będą mogły być spełnione. Dla przykładu, nie wszyscy wydawcy są skłonni do oferowania złożonych modeli rozliczeń (np. CPS, CPL, CPA) na początku współpracy.
Platformy do zakupu reklam jak Google Ads czy Meta Ads umożliwiają zaufanym partnerom testy formatów reklamowych w wersji beta, przed szerszym udostępnieniem ich wszystkim reklamodawcom. Oznacza to, że jako pierwszy w branży będziesz mógł zaprezentować swoją firmę czy produkt w zupełnie nowy, odporny na tzn. ślepotę banerową sposób. Zyskujesz efekt świeżości i szansę na wyższy CR (conversion rate).
Poza dostępem do nowości czy inspirujących insightów z branży, bardzo istotna jest analiza danych i efektów kampanii. I tutaj duże korzyści odnajdziesz we współpracy z domem mediowym. Po pierwsze, otrzymasz zagregowane informacje o efektach działań we wszystkich kanałach, u wszystkich wydawców i ze wszystkich narzędzi – bez konieczności angażowania Twojego czasu na przygotowanie pełnego raportu. Po drugie, otrzymane dane uprzednio zostaną poddane dogłębnej analizie i w razie potrzeby zostanie Ci zasugerowana alokacja budżetu, zmiana kreacji reklamowych czy modyfikacja grupy docelowej. Zaoszczędzisz swój czas, a ponadto możesz być spokojny, że przeznaczone na kampanię środki zostaną spożytkowane w najefektywniejszy sposób.
Wsparcie doświadczonych specjalistów od reklamy
Docieramy do kolejnej, bardzo ważnej kwestii. Współpracując z domem mediowym nie jesteś zdany tylko na siebie, masz kogoś z kim możesz przedyskutować swoje pomysły, a także zyskujesz dostęp do zupełnie świeżego spojrzenia na kwestie reklamy Twojej marki.
Już na etapie planowania kampanii i briefowania agencji możesz poprosić o spotkanie, w czasie którego opowiesz o tym, jak wyobrażasz sobie działania reklamowe i poddać swoje pomysły pod burzę mózgów. Zachowując otwartość na inne niż dotychczas stosowne rozwiązania, zyskujesz okazję by poznać nowy punkt widzenia, na bazie którego ma szansę powstać przyciągająca uwagę i efektywna kampania reklamowa. Nie oznacza to oczywiście, że jest coś złego w sprecyzowanych oczekiwaniach, wręcz przeciwnie – każdy dom mediowy będzie bardzo wdzięczny za pełen informacji brief, który ułatwi dobranie odpowiednich kanałów komunikacji digitalowej.
Pracując w domu mediowym naszą codziennością jest ciągłe poszerzanie wiedzy, śledzenie trendów reklamowych, poznawanie nowych narzędzi czy funkcjonalności tych, z których korzystamy. Mówiąc krócej – musimy być na bieżąco. A co to oznacza dla Ciebie jako marketera? Dostęp do nowinek bez konieczności przeznaczania budżetu na kosztowne narzędzia czy płatne szkolenia, możesz skorzystać z doświadczenia i wiedzy specjalistów z agencji, z którą współpracujesz.
Koszty prowadzenia kampanii reklamowych
Planując dużą kampanię reklamową, rozłożoną w czasie i wielu kanałach pomoc z zewnątrz może okazać się nieoceniona nie tylko pod względem monitorowania efektów kampanii, ale także pod kątem finansowym. Dom mediowy ze względu na wolumen prowadzonych działań często ma lepszą pozycję negocjacyjną niż pojedynczy reklamodawca. Poza możliwością uzyskania korzystnych stawek pojawia się możliwość dostępu do atrakcyjniejszych powierzchni reklamowych, również takich, które wymagają wcześniejszej rezerwacji.
Oczywiście, współpracując z agencją musisz liczyć się z tym, że pobiera ona wynagrodzenie za świadczone usługi. Jest ono uzależnione między innymi od czasu współpracy, zakresu media planu i wybranych kanałów komunikacji. Jednak biorąc pod uwagę kompleksowość obsługi, często skorzystanie z zewnętrznej pomocy okazuje się intratne, a efektywność kampanii rekompensuje wydatki poniesione na wynagrodzenie agencji, co w ogólnym rozrachunku okazuje się dla klienta domu mediowego dużo korzystniejsze pod względem finansowym.
Monitoring działań reklamowych
Udało Ci się już wybrać rodzaj działań reklamowych, które chcesz zrealizować, określiłeś grupę docelową kampanii, wybrałeś wydawców i narzędzia, stworzyłeś kreacje i kampania wystartowała. Chciałbyś odetchnąć z ulgą, prawda? Ale to jeszcze nie ten czas! Teraz przychodzi pora na regularne monitorowanie efektów kampanii, analizę danych i w razie potrzeby jak najszybsze podejmowanie działań zwiększających efektywność. Jakie akcje z Twojej strony mogą być potrzebne? Na przykład, modyfikacja call to action lub innych elementów kreacji lub zmiana grupy docelowej, a czasami nawet wstrzymanie emisji i alokacja budżetu do innego narzędzia czy wydawcy.
Faktem jest, że efektywne prowadzenie kampanii to bardzo czasochłonny proces i bywa, że trudno jest wygospodarować przestrzeń w napiętym do granic możliwości kalendarzu. Jeśli sytuacja podobnie wygląda u Ciebie, to racjonalnym wydaje się podjęcie współpracy z domem mediowym, który ograniczy do minimum nakład Twojej pracy niezbędnej do prawidłowej realizacji działań reklamowych.
Będąc pod opieką zespołu projektowego domu mediowego, powinieneś czuć, że Twoja kampania jest w dobrych rękach, a gdy coś będzie wymagało uwagi, zostaniesz o tym poinformowany.
Kiedy warto zwrócić się o wsparcie domu mediowego w planowaniu działań reklamowych?
Jeśli planujesz dużą, wielokanałową kampanię rozłożoną w czasie, a Twój zespół marketingu skarży się na brak czasu, to idealny moment by rozważyć zaangażowanie domu mediowego. A może po prostu chcesz mieć pewność, że kampania będzie poprowadzona rzetelnie, pod stałą kontrolą, a budżet zostanie wykorzystany efektywnie?
Kolejna sytuacja, by wykorzystać zewnętrzne wsparcie to moment, gdy czujesz, że wyczerpałeś najlepsze pomysły, wszystko już widziałeś, a konkurencja jest przed Tobą, jeśli chodzi o działania reklamowe. Tu idealnie może wykazać się dom mediowy, zaplanują i podpowiedzą rozwiązania dla Twojej marki, na które Ty być może byś nie wpadł. A może po prostu chciałbyś przetestować nowe narzędzia, a jeszcze nie wiesz jak z nich korzystać? Jeżeli, na któreś z powyższych pytań odpowiedziałeś twierdząco, to oczywiście zachęcam do kontaktu, bo porozmawiać o szczegółach.