Pokolenie alfa w marketingu – czy Twój biznes jest na nie gotowy?

Czego się dowiesz?

  • Jakie są Alfy?

  • Jak prowadzić marketing dla pokolenia Alfa?

  • Jak komunikować się z Alfami i budować z nimi relacje?

  • Jakie są najpopularniejsze rozrywki reprezentantów tego pokolenia?

Za pokolenie Alfa uznajemy osoby urodzone po 2010 roku. Oznacza to, że już od najmłodszych lat są oni otoczeni przez nowoczesne technologie i cyfrowe treści. To pierwsza generacja, która nie zna świata bez smartfonów, tabletów i Internetu – stąd spotkamy się z określaniem ich jako glass generation. Według raportu Generation Alpha – Initial insights into a new generation (OneHope) aż 66% reprezentantów zaczyna używać tabletów jeszcze przed 5 rokiem życia. Mówi się, że jest to pokolenie, które ma być najliczniejsze (według badania Bain&Company do roku 2030 pokolenie Alfa będzie rosnąć trzy razy szybciej niż inne), najbogatsze, najlepiej wykształcone i najdłużej żyjące w historii. 

Jakie są ich preferencje konsumenckie i jakie wyzwania stoją przed marketerami, którzy chcą dotrzeć do tego nowego segmentu rynku? Dziś postaramy się odpowiedzieć na to pytanie. 

Jakie są Alfy? 

Na pewno bardziej świadome niż my w ich wieku, kwestii dotyczących globalnych problemów, takich jak zmiany klimatu, nierówności czy zagrożenia cybernetyczne. Troszczą się o dobro planety i zwierząt, a także o swoje zdrowie i bezpieczeństwo. Mają wysoką wrażliwość społeczną i doceniają różnorodność, sprawiedliwość i inkluzywność. Są kreatywni, ciekawi świata, otwarci na innowacje i już od najmłodszych lat mają zdolność zapamiętywania nazw marek i wskazywania swoich ulubionych. 

W myśl za raportem GWI, pokolenie Alfa nazywane jest również „upagers”, oznacza to, że są to osoby rozwinięte emocjonalnie niż ich poprzednicy, tj. millenialsi czy przedstawiciele pokolenia Z na tym samym etapie życia. Charakteryzują się większą otwartością na relacje społeczne oraz szybszym rozwojem świadomości, co przekłada się na bardziej zaawansowane umiejętności konsumenckie w porównaniu z poprzednimi pokoleniami w ich wieku.

Marketing dla pokolenia Alfa

Tym, co wyróżnia Alfy jest na pewno dużo szybsze przywiązywanie się do brandów. Wynika to często z wpływu ich rodziców, którzy, w przeciwieństwie do poprzednich pokoleń, zwracają większą uwagę na marki. Millennialsi mają też większe możliwości finansowe niż przedstawiciele pokolenia baby boomers, co wpływa na ich odmienny styl życia i nawyki zakupowe.

Pamiętajmy, że chociaż same Alfy jeszcze nie zarządzają swoimi środkami finansowymi, to mają znaczący wpływ na decyzje zakupowe swoich rodziców, co stanowi istotny element dynamicznej relacji między pokoleniami. 

Zatem, jak komunikować do reprezentantów pokolenia Alfa? Na pewno inaczej niż dotychczas! W swoich działaniach, marki z całą pewnością powinny wziąć pod uwagę takie aspekty jak: 

Autentyczność i transparentność 

Pokolenie Alfa nie akceptuje fałszu i manipulacji. Bardzo wcześnie rozwijają w sobie umiejętność weryfikacji informacji i opinii, korzystając z różnorodnych źródeł. Ich zdolność do prowadzenia badań i dokładnej weryfikacji jest znacznie szybsza i bardziej efektywna niż u poprzedników W rezultacie są w stanie błyskawicznie wyłapać nieścisłości czy kłamstwa. W związku z tym, wymagania Alfy wobec marek są jasne: szczerość, spójność i odpowiedzialność za działania oraz produkty. To, czego oczekują już teraz, stanowi jedynie zapowiedź tego, co w przyszłości stanie się jeszcze istotniejsze.

Zaangażowanie i społeczna odpowiedzialność 

Alfy chcą, aby marki wspierały idee zrównoważonego rozwoju i aktywnie adresowały globalne wyzwania. Na znaczeniu zyskiwać więc będą brandy, które promują wartości takie jak ekologia, równość, tolerancja i solidarność. Powoli odrzucane są z kolei te, które są obojętne, egoistyczne lub szkodliwe dla środowiska i społeczeństwa. 

Innowacyjność i interaktywność 

Alfy są zafascynowane nowymi technologiami i możliwościami, jakie im dają. Lubią eksperymentować, uczyć się i bawić. Szukają marek, które oferują im ciekawe i angażujące doświadczenia, takie jak gry, aplikacje, podcasty, wirtualna i rozszerzona rzeczywistość, sztuczna inteligencja czy personalizacja. Pamiętajmy, że alfy to osoby, które urodziły się i wychowują w świecie, gdzie social media, streaming, sztuczna inteligencja czy wszelkie urządzenia bezprzewodowe są po prostu częścią rzeczywistości, zatem ujęcie tych aspektów w swojej strategii marketingowej nie jest wyborem, a raczej podstawą skutecznych działań sprzedażowych. 

Jak komunikować się z Alfami i budować z nimi relacje?

Alfy to pokolenie, które porusza się płynnie między różnymi ekranami, aplikacjami i platformami. Konsumują treści w różnych formatach i kanałach, często jednocześnie. Są również twórcami i dzielą się swoimi opiniami, pomysłami i emocjami w sieci. 

Obecność i widoczność

Alfy, będące nieustannie zalewane strumieniem informacji i reklam, wymagają od marek czegoś więcej, aby przyciągnąć ich uwagę i zainteresowanie. To, co bardzo ważne, powinny być one obecne i widoczne w miejscach, gdzie alfy spędzają swój czas i szukają inspiracji. Mowa tutaj choćby o najpopularniejszych platformach społecznościowych, jak TikTok, Instagram, YouTube, Snapchat, czy Twitch (pamiętajmy, że oficjalnie dostęp do tych platform dozwolony jest od 13. roku życia, jednak w rzeczywistości wygląda to zupełnie inaczej, co choć może trochę przerażać, jest rzeczywistością, w której przychodzi nam funkcjonować), a także w innych mediach cyfrowych. Warto pamiętać, że to, co dla nas może być nowością, dla Alf jest często codziennością. Młode pokolenie preferuje nowoczesne formy rozrywki, wybierając ebooki zamiast tradycyjnych książek, YouTube zamiast telewizji czy podcasty zamiast audycji radiowej. Silne oddziaływanie młodych influencerów, których kanały gromadzą nawet kilkadziesiąt milionów subskrybentów, świadczy o ogromnym potencjale tego segmentu rynku. Aż 3 z 9 topowych kanałów na YouTube, prowadzonych jest przez dzieci – KidsDianaShow, LikeNastyaofficial,VladaandNiki (Generation Alpha Initial insights into a new generation, OneHope). Ten sam raport mówi również, że wśród osób w wieku od 0 do 8 lat, aż 73% czasu spędzonego przed ekranem stanowi TV i video.

Alfy to również pokolenie, które już od najmłodszych lat przyswaja języki obce, otwierając przed sobą praktycznie cały świat. Choć to dla nich niesamowita szansa, jest to równocześnie wyzwanie dla marketerów, którzy muszą szybko reagować na zagraniczne trendy i dostosowywać jakość treści do globalnych standardów.

Być atrakcyjne i wartościowe 

Alfy mają krótki czas skupienia i łatwo się nudzą. Aby utrzymać ich zainteresowanie i zaangażowanie, powinniśmy oferować im atrakcyjne i wartościowe treści, które będą dostosowane do ich preferencji, potrzeb i nastroju. Oznacza to, że marki muszą być kreatywne, oryginalne i zabawne, a także edukacyjne, inspirujące i pomocne. Tworzone treści powinny być również zróżnicowane i dopasowane do poszczególnych formatów i kanałów, tak aby Alfy mogły je łatwo konsumować i udostępniać. Możemy również spodziewać się tego, że bardzo duże znaczenie będą miały personalizowane treści dopasowane do zainteresowań i potrzeb młodych odbiorców, stąd również warto zastanowić się nad wykorzystaniem w swoich działaniach narzędzi do marketing automation z personalizowanymi ofertami dopasowanymi do preferencji. 

Być dialogowe i relacyjne 

Alfy nie chcą być tylko biernymi odbiorcami, ale również aktywnymi uczestnikami. To oznacza, że marki muszą być otwarte, słuchać i odpowiadać na potrzeby, opinie i emocje Alf, a także zachęcać je do współtworzenia i współdecydowania. Marki powinny postawić również na budowanie długofalowych i emocjonalnych więzi, opartych na zaufaniu, szacunku i wspólnych wartościach. Ewolucja pokolenia Alfa i ich odmienna postawa do niekórych kwestii, jak np. płeć może mieć ogromny wpływ na to, w jaki sposób będziemy podchodzić choćby do targetowania reklam. Według raportu Understanding Generation Aplha (Mccrindle), to właśnie influencerzy stanowią ogromny filar w kreowaniu potrzeb Alf. Młodzi ludzie poszukują i będą poszukiwać coraz więcej autentyczności, stąd choćby wciąż rosnąca popularność aplikacji TikTok. 

Najpopularniejsza rozrywka – gry, ale razem ze społecznością 

Nie ulega wątpliwości, że branża gamingowa prężnie rozwija się, stając się z każdym rokiem coraz bardziej znaczącą przestrzenią reklamową dla licznych marek. Wśród przedstawicieli pokolenia Alfa szczególnie ważne stały się gry mobilne, które obejmują nawet ponad połowę urządzeń używanych do rozrywki. Z tego względu, jeśli pragniemy skutecznie dotrzeć z naszą marką do tej grupy odbiorczej, konieczne jest uwzględnienie tego kanału w naszym planie mediowym.

Na przestrzeni lat zauważalne są też istotne zmiany w podejściu do samych gier. Choć nie dziwi fakt, że Alfy spędzają znaczną ilość czasu przed ekranem (być może więcej, niż sobie życzyłby niejeden rodzic), to preferują przede wszystkim rozgrywki online w społeczności. To stanowi istotny sygnał zmieniającego się podejścia do relacji międzyludzkich wśród tej generacji. Przykładowo: 57% dzieci w wieku 8–11 lat aktywnie uczestniczy w rozmowach z przyjaciółmi podczas swoich gamingowych doświadczeń (Generation Alpha Initial insights into a new generation, McCrindle). W dobie coraz większego rozwoju sfery gamingowej oraz streamingu, oczywiście obserwujemy wzrost popularności takich serwisów jak np. Twitch. Możemy tylko prognozować, że w przyszłości będzie stanowił on jeszcze bardziej istotny kanał dla reklamodawców. 

 

Podsumowując – by skutecznie dotrzeć do pokolenia Alfa, marki powinny wejść i chcieć poznać ich świat, kreując treści, które nie tylko przyciągną uwagę, ale także staną się integralną częścią ich codzienności. Kluczowym elementem jest tworzenie atrakcyjnego, wartościowego i innowacyjnego contentu, który będzie rezonować z unikalnymi preferencjami i oczekiwaniami Alfy. Warto zdawać sobie sprawę, że strategie sprawdzone w przypadku starszych pokoleń niekoniecznie odniosą sukces w kontekście pokolenia Alfa. Dlatego już teraz kluczowym elementem planowania marketingowego powinno być częściowe testowanie inicjatyw, które specjalnie adresowane są do pokolenia upagersów. 

 

 

Może zainteresować Cię również

Klienci

Kontakt

ul. Krakowska 29
50-424 Wrocław
Dla dostawców:
wydawcy@mediachoice.pl

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę Media Choice sp. z o.o.sp.k zgodnie z polityką prywatności

odwiedź nas
W górę